Kijk naar de video / Lezing Margareta van Oostenrijk en de Schat van Moctezuma

Joris Capenberghs – De wereld in een kamer

Margareta van Oostenrijk (1480-1530) stond mee aan de oorsprong van een rariteitenkabinet met de allereerste schatten uit het pas veroverde Mexico.

U kan de lezing herbekijken via de livestream.

Couteau de sacrifice aztèque avec décoration en mozaïque, ca 1450-1521 © Londen, The British Museum.

Azteeks offermes met mozaïekversiering, ca 1450-1521 © Londen, The British Museum.

Margareta van Oostenrijk bewoog zich op het snijvlak waar middeleeuwen en renaissance, de Oude en de Nieuwe wereld elkaar raakten. Haar paleis vormde een brug in tijd en ruimte. Dit blijkt ook uit de wijze waarop zij de kunsten promootte en aanwendde als expressie van persoonlijke, innerlijke drijfveren, maar evenzeer van politieke motieven. De zeer diverse kunstobjecten en boeken die ze verzamelde, gunnen ons een blik op haar persoonlijkheid en de heersende tijdsgeest.
Een verkenning…

Donderdag 10.02.2022

Spreker |

Joris Capenberghs is cultuurhistoricus en antropoloog. Hij beweegt zich – als publicist, vertaler en curator – op het snijvlak van landschappen, erfgoed, artistieke expressie en natuurbeleving. Hij geeft lezingen in binnen- en buitenland, is gastdocent aan verschillende hogescholen en universiteiten en is freelance docent bij o.a. Davidsfonds Academie, Amarant en Avansa. In 2005 was hij curator van de spraakmakende tentoonstelling Dames met klasse. Margareta van York en Margareta van Oostenrijk (Lamot, Mechelen).

Een organisatie van het Erasmushuis, het Davidsfonds, het Masereelfonds en het Willemsfonds met de steun van de Literatuur Vlaanderen.