une lettre originale datée du 25 avril 1810 et relative à Napoléon.

De bijzondere voorwerpen Nr.1

Een bijzonder object tentoongesteld in het museum

Een organisatie van het Erasmushuis en Begijnhof in samenwerking met de Dienst Monumenten en Landschappen Gemeentebestuur van Anderlecht – Frédéric Leroy

Een originele brief gedateerd 25 april 1810 en die betrekking heeft op Napoleon Bonaparte in Anderlecht.

Tijdens de sluitingsperiode van het Begijnhof wegens renovatie- en restauratiewerkzaamheden, stelt het Erasmushuis iedere maand een bijzonder object in de kijker dat deel uitmaakt van zijn uitgebreide historische, archeologische, religieuze collecties en verzamelingen volkskunst.
Deze maand is dit object een administratief document dat teruggaat tot het Empire, een originele brief gedateerd 25 april 1810 en die betrekking heeft op Napoleon.

une lettre originale datée du 25 avril 1810 et relative à Napoléon.

Dit jaar (2021) wordt de 200ste sterfdag herdacht van Keizer Napoleon I, overleden op 5 mei 1821, 51 jaar oud, op het eiland Sint-Helena. Zonder terug te komen op de recente polemiek rond deze herdenking, willen we hierbij de aandacht vestigen op dit onschuldige, minder bekende, maar historische feit: Napoleon is gepasseerd in … Anderlecht!

Minder dan een maand na zijn huwelijk met Marie-Louise, aartshertogin van Oostenrijk, eind april 1810, onderneemt de Keizer een reis naar Brussel.
Komend vanuit Parijs en na een stop in Kamerijk arriveert hij in Brussel samen met zijn nieuwe echtgenote. Het keizerlijk paar doorkruist zo het grondgebied van de gemeente via de Bergensesteenweg om daarna stil te houden bij de Anderlechtsepoort, waar het met pracht en praal wordt onthaald door de notabelen van de stad.
Getuige hiervan een merkwaardige brief bewaard in de gemeentearchieven, geschreven door markies de La Tour du Pin Gouvernet, prefect van het Dijledepartement en geadresseerd aan Michel Van Sous, burgemeester van Anderlecht.

In het Erasmushuis

Boek uw bezoek